Sjoelen is echt niet zo stoffig als sommige mensen denken. De Algemene Nederlandse Sjoelbond (ANS) wil daarom aan de jongere doelgroep zien dat sjoelen ook voor hen is! Voor de bond gingen we aan de slag met een nieuwe positionering en branding. Om meer aansluiting te vinden bij de beoogde doelgroep hebben wij een enquête uitgezet onder jongeren tussen de 13 en 35 jaar. Naar aanleiding van deze enquête stelden we een aantal van hen verdiepende vragen en vroegen we aan basisschool docenten of zij potentie zien in een koppeling tussen het sjoelen en de leerdoelen op school. Ook deden we een tevredenheidsonderzoek onder de huidige leden en spraken we de Nederlandse Darts Bond, de Nederlandse Jeu de Boules Bond en de Nederlandse Bridge Bond over hoe zij nieuwe leden aantrekken. We presenteerden onze inzichten en aanbevelingen aan de ANS. Zo liggen er veel kansen bij de recreatiesjoeler, verschillende spelvormen, ‘action learning’ en de verbindende rol als bond.
Met deze nieuwe inzichten ontwikkelden we een nieuwe huisstijl om de oude, gedateerde huisstijl te vervangen. De oude huisstijl sloot niet aan bij de jongere doelgroep en een nieuwe huisstijl moest dat natuurlijk wel gaan doen. Twee concepten mochten door naar de presentatieronde en uiteindelijk is het onderstaande variant geworden! Deze frisse, passende huisstijl benadrukt de leidende rol van de bond.
Ook de website ging op de schop. We vliegen een websitetraject altijd op de volgende manier aan:
De output voor de Sjoelbond? Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke site voor huidige leden met een conversiegerichte insteek voor het aantrekken van nieuwe sjoelers.
Het is belangrijk dat functionaliteiten als uitslagen, nieuws- en agenda-items net zo makkelijk te vinden zijn op de nieuwe site als dat leden op de oude site gewend waren. Op de homepagina van de nieuwe site is daarom een zoekbalk zichtbaar is met suggesties voor de websitebezoeker. Hiermee kom je snel op de juiste webpagina. Heel concreet en zonder poespas. Zo ben je met twee klikken bij het wedstrijdreglement of de laatste uitslagen van afgelopen weekend.
Geïnteresseerden moeten op de nieuwe site direct voelen hoe het is om te sjoelen en weten wat de mogelijkheden in de buurt zijn. Ook zij moeten met twee klikken zijn waar ze willen zijn. Informatie moet dus concreet, helder en snel beschikbaar zijn. Met de tool die we hebben ontworpen zie je snel waar de dichtstbijzijnde sjoelvereniging is, simpelweg door je woonplaats in te vullen. Ook het gezicht achter de organisatie (de contactpersoon in dit geval) laten we zien op de site: hier hechten nieuwe bezoekers veel waarde aan. Zo is de bond gelijk persoonlijk én benaderbaar. Onderaan iedere pagina vind je dan ook een call-to-action.