Als adviseurs in de communicatie hebben we al heel wat bedrijven mogen doorgronden. Groot en klein, al jaren succesvol of net gestart. Veel ondernemers zien hun bedrijf als een machine: je gooit er wat moeite in en er komt business uit. Zo werkt het in veel gevallen ook. Maar waar sommige ondernemers niet bij stilstaan, is dat hun zaak – die machine – een merk is. Een merk leeft en dat heeft invloed op het imago.
Dit is misschien niet nieuw voor je, maar wel van belang om het ‘merkdenken’ te begrijpen. Een merk is het gevoel van jouw klant bij jouw organisatie. En merken zijn overal. Bedenk maar eens hoe veel merken er voorbijkomen tijdens je ochtendritueel. Je zet je alarm uit op je smartphone of wekker. Je doucht met douchegel en kleedt je aan met kleding van een bepaald merk. Je poetst je tanden met een tandenborstel en tandpasta (als het goed is ;)). Heb je een idee waarom je specifiek voor de merken van deze producten koos? Vanwege de kwaliteit, was het merk in de aanbieding of past dat merk bij jóúw merk?
Huh? Jouw merk? Ja, jij bent een merk! In hippe termen heet dat een “personal brand”. Zoals iedereen heb je een unieke combinatie van talent en ervaring die je uitstraalt op je omgeving. Net als bedrijven. Alles wat je namelijk onderneemt, zegt of koopt, voegt iets toe aan jouw merk. De vraag is dan: kloppen jouw acties bij jouw doelen en gewenste imago?
Het imago
Zie het imago als een muur waar de buitenwereld tegenaan kijkt. Iedere actie die je als bedrijf en als persoon doet, voegt een sticker toe aan deze muur. Aan het begin van je onderneming is deze muur nog vrij leeg. Je begint zonder klanten, zonder personeel en zonder logo. Er is nog geen gevoel bij jouw bedrijf.
In de loop van de tijd werf je klanten, investeer je in een logo, een huisstijl, een website en neem je personeel aan. Al deze acties hebben op een bepaalde manier contact met de omgeving. Voor iedere actie komt er een sticker bij op deze muur. Welk beeld krijgen jouw (potentiële) klanten en medewerkers dan gepresenteerd? Zijn al deze stickers een ratjetoe aan kleuren en vormen, of is het een duidelijk geheel?
Zoals Lee Clow ooit zei: “Everything a brand does is advertising”. Al je acties spreken voor het merk van jouw bedrijf.
En nu?
Laat dit eens rustig op je inwerken en bedenk dan wat het gewenste imago is voor jezelf en/of jouw bedrijf. Wat zou je uit willen stralen en wat past hier wel en vooral ook níét bij? Ben jij bereid om harde keuzes te maken om je geloofwaardigheid en merkbeleving consistent te maken? Gefeliciteerd! Dan ben je goed op weg om van jouw merk een geloofwaardig merk te maken.
Wil je eens onderzoeken hoe merkdenken voor jouw organisatie kan werken? Neem dan contact met ons op. Samen onderzoeken we jouw merk en stroomlijnen we de boel. Wij stellen de lastige vragen om jouw merkbeleving zo sterk mogelijk te maken.