Branding Tweedekans winkel
Tearfund

Tearfund x Brandshake
De vraag
Tearfund Nederland zet zich overal ter wereld in tegen armoede en onrecht. Samen met lokale kerken en gemeenschappen zorgen ze voor blijvende verandering. In Nederland maken ze mensen bewust van wereldwijde problemen én halen ze geld op om projecten te steunen. Tearfund klopte bij ons aan met de mooie uitdaging of we mee wilden denken over een nieuw fondsenwervingsidee: eigen kringloopwinkels.


Het traject
Van idee naar winkelconcept
Kringloopwinkels zijn een krachtige manier om fondsen te werven, zoals blijkt uit de ervaring van experts en de laatste trends. Maar dan blijven er veel verschillende soorten en smaken om uit te kiezen. Daarom gingen we in gesprek met mensen uit onze drie belangrijkste doelgroepen: milieubewuste consumenten, christenen en mensen met een beperkt budget. Ook vroegen we de achterban van Tearfund om input via een enquête. Tegelijk onderzochten we hoe de identiteit van Tearfund hierin een rol speelt. De uitkomst? Een scherpe positionering met een duidelijke focus op kwaliteit en kansen.
Deze positionering hebben we vervolgens doorvertaald in een uniek winkelconcept waarbij de producten in een frisse setting worden gepresenteerd. Dit als tegenhanger op de vaak overvolle en muf ruikende kringloopwinkels. Ook de slogan komt natuurlijk voort uit de positionering: “De winkel vol kansen.” Deze slogan vat de dubbele belofte samen: de schatten die je kunt vinden in de kringloopwinkel én de nieuwe kansen die jij met jouw aankoop bij de winkel biedt voor mensen in ontwikkelingslanden. Hij biedt bovendien volop ruimte voor creatieve promotieacties in en rondom de winkel.


Een branding vol kansen
We stemden de huisstijl van de Tweedehands winkels af op die van Tearfund zelf. De kleuren en het lettertype lagen daarmee vast. Binnen die kaders ontwierpen we een herkenbaar logo en introduceerden een karakteristiek patroon dat gebruikt kan worden om grote kleurvlakken meer diepte te geven. De huisstijl in combinatie met de concepten, zorgen zo voor een krachtig en flexibel merk, klaar om de frisse uitstraling van de nieuwe kringloopwinkel uit te dragen in alle communicatie.



