Kies voor beter onderwijs
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Houden we van
Uitdaging
Studenten zijn te weinig betrokken bij de verkiezingen voor de medezeggenschapsraden van hun onderwijsinstellingen. Dit moet en kan natuurlijk anders! Daarom hebben we onlangs een mooie campagne afgerond voor het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In deze campagne focussen we op het belang van de medezeggenschapsraden en roepen we op om te gaan stemmen: #kiesvoorbeteronderwijs.
Doel en kernboodschap
De campagne
Het doel van de campagne is om studenten bewust te maken van het belang van de medezeggenschapsraden en om hen aan te moedigen om te gaan stemmen tijdens de verkiezingen voor de hogeschool- of universiteitsraad. Studenten zijn vaak te weinig betrokken bij deze verkiezingen, terwijl dit juist een belangrijk moment is om invloed uit te oefenen op hun eigen onderwijsinstelling.
De kernboodschap? “Oefen invloed uit op jouw onderwijs(instelling) door te stemmen op de hogeschool- of universiteitsraad. Zo worden jouw belangen behartigd.” Het idee achter deze boodschap is dat studenten meer betrokken raken bij hun onderwijs en het gevoel krijgen dat ze een stem hebben in het beleid van hun onderwijsinstelling.
Kies voor beter onderwijs
De kern gevat in
De hero video
De hoofdvideo van de campagne noemen we ook wel de hero video. Een hero video wordt gebruikt als belangrijkste video in een campagne. Een krachtige en impactvolle video die bedoeld is om de aandacht te trekken en het de boodschap te presenteren. De hero video is vaak langer dan andere video’s in de campagne en bevat de kernboodschap van de campagne.
Alles komt samen
Hoe ziet de campagne eruit?
De campagne bestaat uit drie onderdelen die samen het geheel vormen: de hoofdvideo, korte video’s voor sociale media en de grafische stijl. In de hoofdvideo gaat onze reporter Amke langs bij vertegenwoordigers van medezeggenschapsraden van verschillende onderwijsinstellingen. Zij vertellen waarom het belangrijk is om te stemmen voor de medezeggenschapsraad van je onderwijsinstelling. De korte video’s voor social media sporen de kijker aan om te gaan stemmen. We behandelen korte statements die door de raden zijn aangepakt. De grafische stijl omvat het beeldmerk en kleurgebruik van de campagne. Het beeldmerk en de grafische stijl zorgen voor herkenbaarheid en consistentie in de uitingen.
En losss!
De uitrol
De coördinatie voor de uitrol van de campagne pakte het ISO op. Zij zorgde voor het inregelen van de advertenties en de verspreiding van de uitingen op de kanalen van belangenorganisaties, studentenorganisaties, universiteiten en hogescholen en de kanalen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Wil jij ook aan de slag met een bewustwordingscampagne voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!